Composizione

Docenti:

Paola Belanzoni (Coordinatrice)

Roberto Fabiani

Livia Lucentini

Assunta Marrocchi

Silvana Piersanti

Serena Porcellati

Paola Sassi

Lorena Urbanelli

Studenti:

Armillei Gioia

Campanella Alex

Carpinteri Emanuela

Conciarelli Isabella

Delle Fave Antonio Pio

Dobanda Alexandru Constantin

Morosi Sara

Zannettino Cristian

Relazioni annuali Commissione Paritetica

2023

LT - Biotecnologie
LT - Chimica
LT - Scienze Biologiche
LM - Biologia
LM - Biotecnologie Molecolari e Industriali
LM - Scienze Chimiche
LM - Scienze e Tecnologie Naturalistiche e Ambientali

2022

LT - Biotecnologie
LT - Chimica
LT - Scienze Biologiche
LM - Biologia
LM - Biotecnologie Molecolari e Industriali
LM - Scienze Chimiche
LM - Scienze e Tecnologie Naturalistiche e Ambientali

2021

LT - Biotecnologie
LT - Chimica
LT - Scienze Biologiche
LM - Biologia
LM - Biotecnologie Molecolari e Industriali
LM - Scienze Chimiche
LM - Scienze e Tecnologie Naturalistiche e Ambientali

2020

LT - Biotecnologie
LT - Chimica
LT - Scienze Biologiche
LM - Biologia
LM - Biotecnologie Molecolari e Industriali
LM - Scienze Chimiche
LM - Scienze e Tecnologie Naturalistiche e Ambientali

2019

LT - Biotecnologie
LT - Chimica
LT - Scienze Biologiche
LM - Biologia
LM - Biotecnologie Molecolari e Industriali
LM - Scienze Chimiche
LM - Scienze e Tecnologie Naturalistiche e Ambientali

2018

LT - Biotecnologie
LT - Chimica
LT - Scienze Biologiche
LM - Biotecnologie Molecolari e Industriali
LM - Scienze Biomolecolari e ambientali
LM - Scienze Chimiche
LM - Scienze e Tecnologie Naturalistiche e Ambientali

Verbali

A.A. 2024/2025: n. 9 (06/11/24)

A.A. 2023/2024: n. 8 (19/09/24)

A.A. 2023/2024n. 7  (26/06/24)

A.A. 2023/2024n.6  (28/02/24)

A.A. 2023/2024: n. 5  (28/11/23)

A.A. 2023/2024: n. 4  (06/11/23)

A.A. 2022/2023: n. 3  (19/09/23)

A.A. 2022/2023: n. 2  (21/06/23)

A.A. 2022/2023: n. 1 (27/02/23)

A.A. 2022/2023: n. 11 (28/11/22)

A.A. 2022/2023: n. 10 (07/11/22)

A.A. 2021/2022: n. 9 (14/09/22)

A.A. 2021/2022: n. 8 (17/06/22)

A.A. 2021/2022: n. 7 (26/11/21)

A.A. 2021/2022: n. 6 (12/11/21)

A.A. 2020/2021: n. 5 (08/07/21)

A.A. 2020/2021: n. 4 (23/02/21)

A.A. 2020/2021: n. 3 (20/11/20)

A.A. 2019/2020: n. 1 (31/07/20); n. 2 (27/10/2020);

A.A. 2018/2019: n. 1 (9/11/18), n. 2 (26/06/19), n. 3 (25/10/19)

A.A. 2017/2018: n. 1 (6/11/17), n. 2 (1/12/2017), n. 3 (6/2/2018), n. 4 (31/5/2018), n. 5 (19/10/2018)

 

 

 

Servizio di Ateneo di supporto agli studenti con disabilità e/o DSA

Regolamento di Ateneo per l'inclusione e il diritto allo studio degli studenti con disabilità e/o DSA

Servizi agli Studenti con Disabilità

Servizi agli Studenti con DSA

Mappe concettuali per gli esami: linee guida

 

INFORMAZIONI E INDICAZIONI PER I DOCENTI

Vademecum e Linee guida

Integrazione Vademecum: suddivisione esame - prove parziali

Mappe concettuali per gli esami: linee guida

Disabilità/DSA/ADHD: Informazioni e indicazioni essenziali per docenti

 

Referente del Dipartimento per gli studenti con disabilità e/o con DSA

Prof. Oriana Piermatti 

Email: Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.

Tel.: 075.585.5559

Presidente Consiglio Intercorso:Prof.ssa Sabata Martino Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.

Sede: Polo Biotecnologico - Via del Giochetto -  Perugia

Tipo di corso: Laurea triennale

Classe di Corso:  Classe - L2 - Lauree in biotecnologie

Riferimenti:

  • Segreteria didattica del Corso di Laurea (email: Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo. - Tel. 075 585 7481 - 075 585 7413)
  • Segreteria didattica del Dipartimento di Chimica Biologia e Biotecnologie (email: Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo. - Tel. 075 585 5643 - 075 585 5633 - 075 585 5635) 

 

Lingua: prevalentemente in Italiano con alcuni insegnamenti in Inglese

Corso:

Commissioni del C.d.S.

Conseguimento Doppio Titolo Accademico 

Aziende che collaborano con il Corso di Studio

Convenzioni per attività di tesi e tirocinio 

Corso on line di Prevenzione e Sicurezza 

Documentazione

Erasmus e internazionalizzazione

Modulistica

Insegnamenti a scelta

Orientamento

Seminari ed eventi

Tirocinio 

Tesi

Tutorato

 

A.A. 2024 - 2025

Comunicazione inportante: l'inizio delle lezioni dei corsi in Biotecnologie è fissato per il giorno 23 settembre 2024.

Modalità di Iscrizione e prova di verifica preparazione iniziale

Insegnamenti erogati A.A. 2024/2025

Informazioni per gli Immatricolati nell'A.A. 2024/2025: ManifestoRegolamento

Percorsi Terzo Anno

Orario delle lezioni:

Primo anno - primo semestre Canale  A

Primo anno - primo semestre Canale  B

Secondo anno - primo semestre Canale A

Secondo anno - primo semestre Canale  B

Terzo anno - primo semestre

Terzo anno - calendario esercitazioni pratiche

Terzo anno - calendario esercitazioni di Farmacologia Cellulare e Molecolare

Calendario Esami

Calendario Esami di Laurea

A.A. 2023 - 2024

Modalità di Iscrizione e prova di verifica preparazione iniziale

Insegnamenti erogati A.A. 2023/2024

Informazioni per gli Immatricolati nell'A.A. 2023/2024: ManifestoRegolamento

Percorsi Terzo Anno 

Orario delle lezioni:

Primo anno - secondo semestre Canale A

Primo anno - secondo semestre Canale  B

Secondo anno - secondo semestre Canale A

Secondo anno - secondo semestre Canale  B

Terzo anno - secondo semestre

 

Primo anno - primo semestre Canale A

Primo anno - primo semestre Canale  B

Secondo anno - primo semestre Canale A

Secondo anno - primo semestre Canale  B

Terzo anno - primo semestre -  Percorso Agrario e Ambientale.

Terzo anno - primo semestre -  Percorso Farmaceutico

Terzo anno - primo  semestre -  Percorso Medico

Terzo anno - primo semestre -  Percorso Molec. e Ind.

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Veterinario

Calendario Esami

Calendario Esami di Laurea

A.A. 2022 - 2023

Manifesto

Regolamento 

Orario delle lezioni:

Primo anno - secondo semestre Canale A

Primo anno - secondo semestre Canale  B 

Secondo  anno - secondo semestre Canale A

Secondo  anno - secondo semestre Canale B

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Agrario e Ambientale.

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Farmaceutico

Terzo anno - secondo  semestre -  Percorso Medico

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Molec. e Ind.

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Veterinario

Corso a scelta Didattica della zoologia

 

Primo anno - primo semestre Canale A

Primo anno - primo semestre Canale  B 

Secondo  anno - primo semestre Canale A

Secondo  anno - primo semestre Canale B

Terzo anno - primo semestre -  Percorso Agrario e Ambientale.

Terzo anno - primo semestre -  Percorso Farmaceutico

Terzo anno - primo  semestre -  Percorso Medico

Terzo anno - primo semestre -  Percorso Molec. e Ind.

Terzo anno - primo semestre -  Percorso Veterinario

Corso a scelta Didattica della biochimica

 

Calendario Esami di Laurea

Calendario Esami 

A.A. 2021 - 2022

Manifesto

Regolamento 

Orario delle lezioni:

Primo anno - secondo semestre Canale A

Primo anno - secondo semestre Canale  B 

Secondo  anno - secondo semestre Canale A

Secondo  anno - secondo semestre Canale B

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Agrario e Amb.

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Farmaceutico

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Medico

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Molec. e Ind.

Terzo anno - secondo semestre -  Percorso Veterinario

Terzo anno - secondo semestre -  Pidattica della Zoologia (corso a scelta)

 

Calendario Esami:

Calendario Esami

Sessioni di Laurea

 

A.A. 2020 - 2021

Informazioni per gli Immatricolati nell'A.A. 2020/2021: Manifesto,  Regolamento 

A.A. 2019 - 2020

Informazioni per gli Immatricolati nell'A.A. 2019/2020: Manifesto,  Regolamento 

A.A. 2018 - 2019

Informazioni per gli Immatricolati nell'A.A. 2018/2019: Manifesto,  Regolamento 

Gli obiettivi formativi che il dottorato in Scienze Biologiche e Naturali intende sviluppare come formazione all'attività di ricerca fondamentale e applicata per il benessere dell'uomo in armonia con la salvaguardia dell'ambiente naturale sono:

1° anno

  - apprendimento di conoscenze teoriche e sperimentali con lezioni e attività di laboratorio.

2° anno

  - sviluppo del progetto di ricerca,

  - partecipazione a congressi,

  - partecipazione ad attività didattiche e di training.

3° anno

  - partecipazione ad attività didattiche e di training,

  - ricerca e stesura della tesi sperimentale.

Tali obiettivi verranno inoltre integrati con attività di didattica e di ricerca per la tesi, in sede o all’estero.

 

PhD Training Plan (download)

The doctoral student will establish the training plan in agreement with the supervising professor. The training plan (180 credits) consists of:

  1. a) Carrying out, under the guidance of a supervisor, an individual research program approved by the PhD board and related to a disciplinary field within those provided by the PhD Course. The research activities carried out by the PhD student must be presented at the end of the three years in at least 3 scientific publications submitted to international indexed journals (ISI-SCOPUS journals), of which at least one already accepted for publication. At least in one paper the PhD student has to be the first author or corresponding author. The research program must include a period abroad at a certified University/research institution lasting at least six months (even non-continuous).
  2. b) Engaging in complementary educational and training activities useful to carry out the research activity, in which the PhD student must earn at least 30 credits. These activities include:
  3. Attendance (and passing of any final exams) of specific courses (activities A and B, Tables A and B at the end of this file) on topics related to the two curricula of the PhD organized within the framework of the PhD in Biological and Naturalistic Sciences or other equivalent courses organized by other doctoral programs, including those abroad. The number of ECTS credits that can be acquired is indicated next to each course in the table. At the end of the three years the PhD student has to gain at least 12 ECTS belonging to activities A and B.
  4. Attendance (and passing of final exams) of courses related to soft skills (Table C, Table at the end of this file). The number of ECTS credits that can be acquired is indicated next to each course on the calendar. At the end of the three years the PhD student has to gain at least 6 ECTS belonging to activities C.
  5. Participation to the Summer School organized by the PhD board or to any other national or international schools related to the themes of the two curricula of the PhD (1 ECTS credits per day) or to national (0.5 ECTS credits per day) or international (1 ECTS credits per day) conferences on topics related to the two curricula of the PhD (activity D). At the end of the three years the PhD student has to gain at least 3 ECTS belonging to activities D.
  6. Participation to national (0. 5 ECTS per 6 hour) or international (1 ECTS per 6 hour) seminars (activity D) given by members of the PhD board of the PhD topics or by national and international experts on topics related to the two curricula of the PhD course.
  7. Scientific dissemination activities (scientific oral presentation personally given by the doctoral student) are recommended (no credits for this activity).
  8. The doctoral student can engage in supplementary teaching activities, didattica integrativa (maximum 30 hours each year) or tutoring activities (terza missione o tutoraggio) (maximum 30 hours each year) (no credits for this activity).
  9. At the end of the PhD program, the PhD student must have obtained an English language certificate at level C1. Phd students have the opportunity to participate in foreign language courses at the University's Language Center (CLA) and obtain certified assessment in individual language skills.

All training activities organized and/or suggested by the PhD program will be scheduled on the PhD website and communicated to students and PhD board via email. At the following link each student can find useful information about the PhD course in UNIPG https://www.unipg.it/didattica/percorsi-post-laurea/dottorati-di-ricerca

  At the beginning of the PhD course (within the first 4 months), each PhD student presents its Individual training plan containing the research activities he intends to pursue and the educational activities he intends to follow. Before the 10 October of each academic year, the PhD student must submit to the coordinator the Annual Report (first/second) report concerning all the training and research activities carried out; the report, shared with the tutor, consists of a file containing the research results achieved within the framework of the PhD project and a brief report on other training and supplementary teaching/tutoring activities carried out during the same period, along with the report related to the credits obtained in the training activities. The reports will be evaluated by the PhD board, which, after consulting with the PhD student and the tutor regarding progress in thesis development, will, in case of a positive evaluation, allocate the respective credits (up to 30-40 ECTS credits for the annual report on research activities and/or thesis writing). The individual Phd course ends with the writing of the thesis. The thesis, written in English, must contribute to advancing knowledge or methodologies in the chosen field of study.

PhD students have a budget for research activities in Italy and abroad, with an amount not less than 10% of the scholarship. This amount is managed directly by the Department to which the doctoral program belongs. The research budget can be used for reimbursement of expenses incurred for missions or conference registrations, seminars, schools, expenses for thesis preparation, expenses for organizing seminars and conferences with external lecturers, purchase of consumables, services, and maintenance of equipment and instruments. In this context, a small amount of euros per doctoral student can be used for organizing the annual Summer School of the PhD in Biological and Natural Sciences (held every year) and other activities aimed at implementing the individual training plan of the PhD students.